سنگ قبری از 1100 سال پیش در نیشابور

بخشی از سنگ قبری از جنس مرمر سفید به جا مانده از نیمه ی دوم سده ی دهم میلادی در نیشابور. ابعاد این سنگ 28 در 24.2 سانتی متر است. این سنگ اکنون در موزه ی هنر لوس آنجلس قرار دارد.

دسته‌ها:موزه ی هنر لس آنجلس, ایران پس از اسلام, تاریخ

نوشته شده در:شنبه 21 آبان 1390برچسب:,  13:25      ‌‌‌Gareaghaji ™ 
بشقابی از سده ی 12 میلادی

بشقاب سرامیکی از سده ی 12 یا 13 میلادی، اندازه: 5.7 در 23.5 سانتی متر، موزه ی هنر لوس آنجلس

دسته‌ها:موزه ی هنر لس آنجلس, ایران پس از اسلام, تاریخ
نوشته شده در:شنبه 21 آبان 1390برچسب:,  13:5      ‌‌‌Gareaghaji ™ 
فرش پانصد ساله ی اردبیل


تصویر بالا فرشی را نشان می دهد که در سال 1539 میلادی در دوره ی صفوی در اردبیل بافته شده. اندازه ی این فرش 4 در 7.18 متر و جنس آن از ابریشم و پشم است. این فرش که در موزه ی هنر لوس آنجلس قرار دارد، یک جفت نیز دارد که اکنون در موزه ی ویکتوریا و آلبرت لندن نگهداری می شود. در شکل بخش کوچکی از این اثر با جزییات بیشتری نشان داده شده است.

 

دسته‌ها:موزه ی هنر لس آنجلس, ایران پس از اسلام, تاریخ
نوشته شده در:شنبه 21 آبان 1390برچسب:,  12:47      ‌‌‌Gareaghaji ™ 
یکی از کهن ترین کره های فلکی، موزه ی لوور

این کره که تصویری سه بعدی از جهان (کهکشانها) را نشان می دهد و در سال 1145 میلادی ساخته شده، سومین گوی کهن به دست آمده از دوره ی اسلامی و قدیمی ترین کره در بخش شرقی تمدن اسلامی است. تا کنون هیچ کره ای از دوره ی پیش از اسلام یافته نشده. محل ساخت این کره به احتمال زیاد شهر اصفهان است، هرچند بعضی نیز آنرا مربوط به سوریه می دانند. قطر این کره 16.5 سانتی متر است و اکنون در موزه ی لوور نگهداری می شود.
تفاوت این گوی با دو گوی کهن تری که از  آندلس به دست آمده، در به کار گیری حروف ابجد در نامگذاری ستارگان است. هر یک از 1025 ستاره با نقطه ای نقره اندود بر روی این کره مشخص شده اند. قطر هر نقطه بستگی به اندازه ی ستاره دارد.


ادامه مطلب
نوشته شده در:جمعه 23 آبان 1390برچسب:,  16:18      ‌‌‌Gareaghaji ™ 
گلدان نقره ای با نقش شیر غران


گلدان با نقش شیر حمله کننده، جنس: نقره ی زر اندود، قدمت: سده ی هفتم یا هشتم میلادی، ارتفاع: 16.5، قطر: 10 سانتی متر، محل نگهداری: موزه ی میهو

هر کدام از سه صحنه ی اصلی که بر روی گلدان تصویر شده اند حمله ی یک شیر به جانوری را نشان می دهد: بز کوهی، گوسفند وحشی و یک گورخر کوچک. در فاصله ی میان این صحنه ها نقوش پرنده، خرگوش و سگ به چشم می خورد. تزیینات این گلدان به گونه ای است که نقوش را از پس زمینه ی زراندود گلدان متمایز کند.

مرجع: وبگاه موزه ی میهو

دسته‌ها:موزه ی میهو, ایران پس از اسلام, تاریخ

 

نوشته شده در:یک شنبه 1 آبان 1390برچسب:,  20:50      ‌‌‌Gareaghaji ™ 
فرشی از دوره شاه عباس اول صفوی

فرشی از دوره ی صفوی، جنس: پشم و ابریشم، اندازه: 5.94 در 3.2 متر، محل نگهداری: موزه ی میهو


ادامه مطلب
نوشته شده در: 1 آذر 1390برچسب:,  20:33      ‌‌‌Gareaghaji ™ 
وسیله تزیین مو

 

یک جفت وسیله ی زینتی برای مو، اندازه: 7 در 2.5 سانتی متر، جنس: طلا با مرکز برنز، قدمت: سده ی دوازدهم یا سیزدهم میلادی، منطقه ی جغرافیایی: گرگان،موزه ی متروپولیتن (اثر در بازدید عمومی نیست.)

 

دسته‌ها:موزه ی متروپولیتن, ایران پس از اسلام, تاریخ

 

نوشته شده در: 1 آذر 1390برچسب:,  22:12      ‌‌‌Gareaghaji ™ 
چراغ نفتی به شکل پرنده

چراغ فلزی به شکل پرنده، جنس بخش اصلی: برنز، جنس نقوش: نقره و مس، ابعاد: 20 در 24 در 30 سانتی متر، قدمت: اواخر سده ی دوازدهم یا اوایل سده ی سیزدهم میلادی، منطقه ی جغرافیایی: خراسان، نوشته ی روی لامپ: «عزت، طول عمر، قدرت و افتخار برای صاحب آن»، موزه ی متروپولیتن (اثر در بازدید عمومی نیست.)

دسته‌ها:موزه ی متروپولیتن, ایران پس از اسلام, تاریخ
نوشته شده در: 1 آذر 1390برچسب:,  22:9      ‌‌‌Gareaghaji ™ 
قطعه پارچه ای از 1300 سال پیش

قطعه پارچه، قدمت: سده ی هفتم تا نهم میلادی، اندازه: 34.3 در 21.6 سانتی متر، جنس: کتان و پشم، منطقه جغرافیایی: به احتمال زیاد ایران، موزه ی متروپولیتن (اثر در بازدید عمومی نیست.)

 

دسته‌ها:موزه ی متروپولیتن, ایران پس از اسلام, تاریخ

 

نوشته شده در: 1 آذر 1390برچسب:,  22:6      ‌‌‌Gareaghaji ™ 
جام شیشه ای هشتصد ساله

جام شیشه ای، قدمت: 1200 میلادی، ارتفاع:11.5 سانتی متر، قطر: 12.7 سانتی متر، منطقه ی جغرافیایی: ساوه، موزه ی متروپولیتن (اثر در بازدید عمومی نیست.)

 

دسته‌ها:موزه ی متروپولیتن, ایران پس از اسلام, تاریخ

نوشته شده در:یک شنبه 1 آذر 1390برچسب:,  22:3      ‌‌‌Gareaghaji ™ 
قطعه ی پارچه با قدمت 1200 ساله

قطعه ی پارچه،جنس: پشم، اندازه: 30.5 در 47.5 سانتی متر، قدمت: سده ی هشتم میلادی، منطقه ی جغرافیایی: ایران یا عراق، موزه ی متروپولیتن

 

دسته‌ها:موزه ی متروپولیتن, ایران پس از اسلام, تاریخ

 

نوشته شده در:یک شنبه 25 آبان 1390برچسب:,  22:1      ‌‌‌Gareaghaji ™ 
قالیچه ی تمام ابریشم دوره ی صفوی

قالیچه ی تمام ابریشم به احتمال بسیار زیاد بافت کاشان، قدمت: سده ی شانزدهم میلادی، اندازه: 2.49 در 1.71 متر، موزه ی متروپولیتن (اثن اثر در بازدید عمومی نیست.)

 

دسته‌ها:موزه ی متروپولیتن, ایران پس از اسلام, تاریخ

 

نوشته شده در:یک شنبه 1 آبان 1390برچسب:,  10:57      ‌‌‌Gareaghaji ™ 
پایه ی تخت به شکل شیردال

پایه ی تخت به شکل شیردال، جنس: برنز، ارتفاع: 57 سانتی متر، قدمت: اواخر سده ی هفتم یا اوایل سده ی هشتم میلادی، منطقه ی جغرافیایی: غرب ایران، موزه ی متروپولیتن (این اثر در بازدید عمومی نیست.)

 

دسته‌ها:موزه ی متروپولیتن, ایران پس از اسلام, تاریخ
نوشته شده در:یک شنبه 1 آذر 1390برچسب:,  21:56      ‌‌‌Gareaghaji ™ 
سوت استخوانی، نیشابور

سوت از جنس استخوان، اندازه: 3 در 5.5 سانتی متر، قدمت: سده ی نهم یا دهم میلادی، منطقه ی جغرافیایی: نیشابور، موزه ی متروپولیتن (اثن اثر در بازدید عمومی نیست.)

 

دسته‌ها:موزه ی متروپولیتن, ایران پس از اسلام, تاریخ

نوشته شده در:یک شنبه 1 آذر 1390برچسب:,  21:54      ‌‌‌Gareaghaji ™ 
کاشیکاری از تخت سلیمان و کاشان، هفتصد سال پیش

حمله ی مغول به ایران خصوصا در بخش خاوری کشور، ویرانی و نابودی بسیار به همراه داشت. البته پس از گذشت مدتی، رفاه و به دنبال آن داد و ستدهای بین المللی افزایش می یابد. یکی از نتایج این امر، ورود و تاثیر هنر کشور چین به/در ایران است. به همین دلیل در این دوره شاهد استفاده از المانهای چینی مانند ققنوس و اژدها در هنر ایران هستیم.

مدتی پس از حمله ی مغول شاهد هستیم که نقش های سکولار که برای تزیین دیوارهای قصرها طراحی شده در ساختار مکانهای مذهبی نیز دیده می شود. این عمل در حقیقت عبور از مرزهای موجود آن زمان است که چنین نقشهایی را در چارچوب مذهبی  تعریف شده نمی دانست. به عنوان مثال، در یکی از کاشیهای زیر نقش ققنوس را می بینید که  در اطراف آن آیاتی از قرآن به چشم می خورد.

کاشی به اندازه ی 31.4 در 32.3 در 5.3 سانتی متر، ساخت سال 1275 میلادی در تخت سلیمان، نقش بهرام گور در حال شکار به همراه آزاده بانوی چنگ نواز را سوار بر شتر نشان می دهد. بهرام برای نشان دادن مهارت خود با تیری پای عقب آهو را به سرش می چسباند. محل نگهداری این اثر موزه ی ویکتوریا و آلبرت لندن است.


ادامه مطلب
نوشته شده در:پنج شنبه 19 آبان 1390برچسب:,  19:52      ‌‌‌Gareaghaji ™ 
صفحه قبل 1 2 3 4 5 ... 6 صفحه بعد